Moottorin optimoinnit/Celtic tuning


ECU REMAP | ECU TUNING | ECU OHJELMOINTI

MIKÄ ON ECU (MOOTTORIN OHJAUSYKSIKKÖ)?

Kaikkia uudempia diesel- ja bensiini moottoreita ohjataan ECU:lla (moottorin ohjausyksiköllä). Tätä ”EngineControlUnits” voisi kuvailla ajoneuvon ”aivoiksi ” sisältäen mikroprosessorin ja antaa sekä kerää tietoa moottorin eri antureista. Se analysoi tietoja, kuten moottorin lämpötilaa, kaasupolkimen asentoa, pakokaasujen happipitoisuutta sekä monia muita parametreja. Anturien tietojen avulla ECU annostelee juuri oikean määrän polttoainetta, juuri oikeaan aikaan tarjoten hyvän polttoainetalouden ja suorituskyvyn.

MIKSI VALMISTAJA EI OLE OHJELMOINUT MOOTTORIN KAIKKIA RESUSSEJA KÄYTTÖÖN?

Kun valmistaja kehittää uuden moottorin, on sen otettava huomioon kaikki olosuhteet jotta moottoria voidaan käyttää kaikissa maanosissa joille he aikovat myydä tätä mallia. Tämä tarkoittaa että ohjelmoimalla ECU:n se antaa moottorille parhaan suorituskyvyn tai suurimman polttoainetehokkuuden. Valmistajien on kuitenkin tehtävä kompromisseja ohjelmointiin. Heidän on huomioitava erilaiset toimintaolosuhteet, näitä voisivat olla huonolaatuiset polttoaineet, äärimmäiset lämpötilat ja korkeuserot, erilaiset päästörajat ja jopa mahdollisuus, että ajoneuvoa ei huoleta säännöllisesti noudattaen valmistajan suosittelemia ohjeita.

EDUT ECU REMAPPING.

ECU:n uudelleen ohjelmointi ei ainoastaan paranna moottoreiden teho- ja vääntömomentti arvoja, se myös terävöittää kaasupolkimen reagointia ja laajentaa tehoaluetta. Tämä tekee tehoalueesta paljon lineaarisemman, mikä puolestaan tekee ajosta paljon herkempää ja moottori on joustavampi. Usein ajoneuvojen teho on rajoitettu valmistajan toimesta, ilman mitään muuta syytä kuin sen varmistamiseksi, että ajoneuvo sopii määrätylle asiakaskunnalle. Jos kuluttaja ei tarvitse tai halua tällaisia rajoituksia ajoneuvonsa moottorissa, voimme uudelleen ohjelmoinnilla lisätä piilotetut teho ja vääntömomentit lukitusta moottorinohjausjärjestelmästä. Muita tärkeitä etuja uudelleen ohjelmoinnilla on vähentää polttoaineen kulutusta ja lisätä alavääntömomenttia, tällä toimenpiteellä saamme suurimman polttoaineen kulutus säästön, moottori vaatii vähemmän kaasua moottoritie nopeuksilla, voit ajaa suuremmalla vaihteella hitaammin. Myös mäkiset tieosuudet, raskas lastaus, perävaunun veto ja muut voimaa tarvitsevat olosuhteet helpottuvat.

VOIKO OPTIMOINTI VAURIOITTAA MOOTTORIA?

Moottorin elinikä ei oleellisesti muutu optimoinnista johtuen. Moottorin elinikään vaikuttaa huomattavasti enemmän moottorin asiallinen ja oikea-aikainen huolto. Ohjelman muuttaminen vaatii erittäin suurta ammattitaitoa. Tästä syystä olemme päätyneet käyttämään englantilaisia CelticTuning-ohjelmia jolloin voimme olla varmoja, että muutokset on tehty asiallisesti. Ammattitaidoton parametrien muutos voi aiheuttaa ajoneuvon epänormaalia käyttäytymistä ja jopa moottoririkon. Siksi kannattaa ehdottomasti valita vain laadukas CelticTuning ohjelma, joita me toimitamme ja asennamme ammattitaidolla.

 

Turboahdetun dieselmoottorin ohjelmointi:

  • lisääntyneet hevosvoimat
  • suurempi vääntömomentti
  • nopeampi kaasuun reagointi
  • tasaisempi tehonanto
  • parempi polttoainetalous
  • turvallisempia ohituksia
 Turboahdetun bensiinimoottorin ohjelmointi:

  • lisääntyneet hevosvoimat
  • suurempi vääntömomentti
  • nopeampi kaasuun reagointi
  • tasaisempi tehonanto
  • turvallisemmat ohitukset

 

EGR ohjelmointi:

Pakokaasun takaisinkierrätys eli EGR-järjestelmä, joka tulee sanoista Exhaust Gas Recirculation ja kierrättää osan pakokaasuista uudelleen sylintereihin. Pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmä on yleensä pakosarjasta imusarjaan tuleva putki, jonka imusarjan päässä on EGR-venttiili. EGR-venttiili voi olla ohjattu alipaineella tai sähköisesti, joista jälkimmäinen on tarkempi. EGR-venttiili säätelee saapuvan pakokaasun määrää imusarjan paineen mukaan – venttiili on kiinni tyhjäkäynnin alipaineessa ja suurella ylipaineella, eli on avoinna osapaineella ja silloin sallii pakokaasun virtauksen imusarjaan. Ongelmat: Pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmä karstoittaa ajan mittaan imusarjan, joskus EGR-venttiili voi jumittua tai vuotaa. Koko pakokaasujen takaisinkierrätyksessä on se ongelma, että sylinterien täyttöaste huononee, koska imuilman sekaan sotketaan kuumaa ja palamiskelvotonta pakokaasua. Takaisinkierrätetty pakokaasu hidastaa uuden seoksen palamista ja vie tilaa palamiskykyiseltä seokselta. Tämä aiheuttaa moottorin tehonlaskua ja lisää polttoainekulutusta.

Jotkut ovat sitä mieltä, että pakokaasun ei kuulu päästä imusarjan puolelle ja ovatkin ottaneet takaisinkierrätyksen pois käytöstä. EGR-järjestelmän voi poistaa käytöstä esim. tukkimalla EGR-venttiilin alipaineletkun kuulalaakerin kuulalla tai vastaavalla. Tämä estää alipaineen pääsyn venttiilin kalvorasiaan, jolloin venttiili ei enää avaudu ollenkaan. Venttiili voi silti vuotaa, jos se on viallinen. Ulkoisesti huomaamaton tapa on laittaa metallilevy tai tulppa imusarjan pakokaasukanavan ja EGR-putken väliin, jolloin pakokaasu ei pääse imusarjaan, mutta EGR-venttiili toimii normaaliin tapaan. Nämä ovat vain mekaanisia poistoja ja aiheuttavat ongelmia ECU:n  vikailmoituksissa.

 

 

Hiukkassuodattn (DPF) ohjelmointi

Diesel autojen hiukkassuodattimet olleet pakollisia Euro5 normien mukaisissa autoissa EU:ssa vuodesta 2007 lähtien. Suodattimen tarkoituksena on kerätä nokea pakokaasuista ja polttaa sen sisältämät saasteet tuhkaksi. Hiukkassuodattimet ovat erittäin vikaherkkiä. Tukkeutunut suodatin aiheuttaa vakavan moottorivaurion

Monien autojen huolto-ohjelmaan sisältyy suodattimen uusiminen määrätyn ajokilometrimäärän välein, hinta haarukka 1000€-5000€

Useat autovalmistajat kieltävät biodieselin käytön hiukkassuodatinmalleissaan (mm. Audi, Seat, Skoda, VW). Tästä ongelmasta päästään suodattimen optimoinnilla.

Auto, jossa on hiukkassuodatin, kuluttaa enemmän polttoainetta kuin sama auto ilman suodatinta mikä lisää CO2 päästöjä samassa suhteessa.

Lyhyet käyntijaksot saattavat tukkia suotimen niin pahasti, että moottori ei enää suostu käymään.Pahasti tukkeutunut suodatin voi aiheuttaa vakavan moottorivaurion.

Uusi hiukkassuodatin maksaa merkistä riippuen 1500 – 5000€ ilman vaihtotöitä.

Hiukkassuodattimen optimointi itsessään lisää hieman tehoa ja mahdollistaa suuremman tehon noston lastutuksessa.

 

Takuu ohjausyksikön ohjelmoinnille :

Ohjelmoinnille annamme 7vrk. tyytyväisyys takuun.

Tyytyväisyystakuu koskee ainoastaan: ohjelmaa, ohjelmointia ja sen toimivuutta. Emme myönnä takuuta muille kuin sarjavalmisteisille autoille. Mikäli ajoneuvossa on vika,mikä estää ajoneuvon moitteetoman toiminnon ennen tai jälkeen ohjelmoinnin on asiakkaan korjattava ajoneuvonsa omalla kustannuksellaan.

Mikäli asiakas vetoaa että ohjelmointi ei vastaa luvattuja arvoja on asiakkaan esitettävä dynamometri tulokset samalta luotettavalta mittaajalta samasta ajoneuvosta: ennen ohjelmointia sekä ohjelmoinnin jälkeen. JJK-FIX ei osallistu mittaustulosten kustannuksiin.

JJK-FIX ei vastaa ajoneuvon mootorin, apulaitteiden, vetopyöräston, kytkimen taikka vaihteiston rikkoontumisesta tai ennenaikaisesta kulumisesta johtuvista kustannuksista.

JJK-FIX myöntää auton elinikäisen takuun  tekemällleen ohjelmoinnille ja sen toimivuudelle.

Ohjelmointi ei vaikuta vuosikatsastuksen päästö- ja OBD-testien läpäisemiseen.Mikäli lainsäädäntö tai päästömittaus normit muuttuvat ohjelmoinnin jälkeen JJK-FIX ei ole vastuussa mikäli ajoneuvo hylätään vuosikatsastuksessa OBD tai päästömittausten takia.

Huollossa päivitetty ohjelmisto: mikäli ohjelmisto on päivitetty jonkun muun toimesta JJK-FIX palauttaa ohjelmoimansa tiedoston hinnastomme mukaisesti.

Asiakkaalla ei ole oikeuksia alkuperäis ohjelmaan 14vrk. tyytyväistakuun jälkeen, palautamme ajoneuvon alkuperäis ohjelman hinnastomme mukaisesti.

Mikäli asiakas haluaa autoonsa alkuperäisen ohjelmiston eikä asennetussa ohjelmistossa ole todettu vikaa tai virhettä, veloitamme ohjelman palautuksesta

250€ asennettuna. Alkuperäistä ohjelmiston hintaa ei palauteta. Emme palauta ohjelmistoa muuta kuin asennettuna CelticTuning asennuspiteissä.

JJK-FIX korvaa ainoastaan ohjelmoinnin yhteydessä rikkoutuneet ohjainlaitteet.

Ajoneuvon omistaja/haltija on velvoitettu koeajamaan ajoneuvon ohjelmoinnin jälkeen.

Asiakkaan on esitettävä haltija/omistus-suhteensa ajoneuvoon ennen työn aloittamista.

Arvonnoissamme voittanut henkilö ei voi lunastaa voittojaan rahassa taikka siirtää voittoaan kolmannelle osapuolelle.

Optimoinnit alk. 490€